Back

Caroline Andrin

18
Bij Céline en Pierre Van Damme
Rue du Culot 5
Tourinnes-la-Grosse


Caroline Andrin_trophées série métamorphoses

Skin Game, trofee van de reeks Metamorfoses, klei gegoten in een lederen vorm, foto © David Marlé

Caroline Andrin werd geboren in Lausanne (Zwitserland) en woont en werkt in Brussel. Zij komt voor het eerst in aanraking met keramiek tijdens haar studies aan de Hogeschool voor Toegepaste Kunsten van Genève. Sedert 2006 leidt zij de richting keramiek aan de ENSAV van La Cambre. Haar persoonlijk werk situeert zich tussen kunst en design en is diep verankerd in een proces dat vakkennis in verband brengt met conceptuele beschouwingen over het object. Haar werkwijze stelt steeds de techniek, en meer bepaald het gieten in allerlei vormen, ten dienste van een duidelijke doel.

Zij stelt regelmatig nationaal en internationaal tentoon. Zij heeft talrijke prijzen ontvangen waaronder de Zwitserse Federale Prijs voor Design. Haar werken worden tentoongesteld in verschillende openbare verzamelingen, zoals het Museum Ariana in Genève of het Mudac in Lausanne.

Skin Game

Voor de reeks Skin Game gebruikt Caroline Andrin lederen handschoenen om een verzameling jachttrofeeën in het leven te roepen. De titel van het werk verwijst naar de huid, meer bepaald de dierlijke huid die de mens graag draagt, en ook naar de dubbele betekenis van “game”, spel en wild. De handschoenen werden eerst verknipt, terug samengevoegd en genaaid en rechtstreeks gebruikt als mal. De donker gekleurde leem neemt nauwsluitend de vorm en de textuur van de handschoenvorm aan. Na het bakproces wekken de objecten nieuwsgierigheid op en spelen ze in op de ambiguïteit tussen vorm en materiaal. Caroline Andrin koos voor een leemsoort rijk aan mangaan afkomstig uit onze Ardennen, jachtgebied bij uitstek. Het gebruik van leder als basismateriaal wordt zinvol en relevant door het hervormen van een strak accessoire tot een samengesteld voorwerp.