Back

Coline Rosoux / Claire Lezier

11
Bij Marilise et Albert Niesten
Au Moulin de Tourinnes (gelijkvloers)
Rue de Beauvechain 1a,
Tourinnes-la-Grosse


Coline Rosoux_Montagne Sacrée ensemble-web

Montagne Sacrée, proposition pour un autel païen universel, dimensions variables, grès émaillé, feuille d’or, modelage, 2015

Coline Rosoux werd geboren in 1984 in Fontenay-le-Comte (Frankrijk). Zij woont en werkt in Brussel. Zij genoot een opleiding aan de Schone Kunsten van Angers waar zij verliefd werd op beeldhouwen en boetseren in het atelier van Clémence van Lunen. Na dit diploma, volgt ze een Master aan de ENSAV La Cambre om haar technische kennis uit te diepen. Coline Rosoux geeft blijk van een zeer goed beheerste boetseertechniek en van haar interesse voor volkstradities. Dit plaats haar in het kielwater van kunstenaars zoals Pierre Caille en Max van der Linden. Haar werken zijn vol humor, vrijheid en een zekere graad van sociale kritiek en werden opgemerkt op de Biennale van Vallauris in 2010, op het keramiekcircuit in Sèvres (Cité de la Céramique, 2011) en ook op « Body and Soul » in het MAD, Museum voor Art & Design in New York in 2013.

De Heilige Berg of voorstel voor een universeel heidens altaar

Daar, aan de voet van de berg, gebruikt men hetzelfde woord om te verwijzen naar “het dorp” en “het heelal”: de nonkels en nichten zijn de cosmos, de vrienden zijn de buren en de oerwouden zijn de heggen die de omliggende akkers afbakenen.

Daar behoedt de berg de pasgeborenen in zijn schouderholte en troost als het uur van begrafenis komt.

5
« Bij Alice »
Place Saint-Martin 6,
Tourinnes-la-Grosse

Residentie : Coline Rosoux / Claire Lézier

Coline Rosoux besloot zich te associeëren met de kunstenares Claire Lezier om samen met de scholieren van Tourinnes een week lang het Café “Chez Alice” te bezetten. De samenwerking tussen deze twee kunstenaressen komt voort uit een atelier-vriendschap, maar is ook gestoeld op een gedeelde fascinatie voor vormenspel en voor de creatie van parallelle universa.

In samenwerking met de scholieren nodigen de twee kunstenaressen de bezoeker uit om binnen te treden in een elders dat niet besloten is, en tot ontdekking uitnodigt. De caféruimte wordt een groot speelterrein, een innerlijk landschap met vele verscholen hoekjes, vrucht van verbeelding en droom. Deze wereld, volledig vervaardigd uit ongebakken klei, is ontstaan uit de blik van de jonge generatie op hun dorp, een reuzenwereld op kindermaat.