90
Eglise Saint-Amand
Rue Auguste Goemans 7
Hamme-Mille
Kendell Geers
Kendell Geers is een spilfiguur in de hedendaagse Afrikaanse kunst, wiens krachtige werken thema’s van identiteit, verzet en de complexe erfenissen van de geschiedenis onderzoeken. Geers werd geboren in het Zuid-Afrika van de apartheid, en zijn reis van een arbeidersgezin naar een kunstenaar in ballingschap heeft zijn unieke artistieke taal die zich verzet tegen eenvoudige categorisering, diepgaand gevormd. Met een praktijk die geworteld is in een diepe betrokkenheid bij zijn identiteit als een blanke Afrikaan, staat Geers’ oeuvre symbool voor zijn blijvende toewijding om te worstelen met de complexiteit van ras, macht en sociale rechtvaardigheid.
Zijn werken dagen kijkers uit om ongemakkelijke waarheden onder ogen te zien en vooropgezette ideeën in twijfel te trekken en bieden een genuanceerde en tot nadenken stemmende verkenning van de menselijke ervaring. Geers kreeg al vroeg in zijn carrière internationale erkenning, met opmerkelijke deelname aan de Biënnale van Johannesburg in 1997 en Documenta 11 in 2002, samengesteld door de gewaardeerde Okwui Enwezor. In 2013 verstevigde Enwezor de betekenis van Geers verder door zijn retrospectief te cureren in het prestigieuze Haus der Kunst in München. Nu gevestigd in Brussel, blijft Geers artistieke grenzen verleggen en creëert hij werken die wereldwijd weerklank vinden, terwijl hij stevig geworteld blijft in zijn Afrikaanse identiteit en ervaringen.