Back

Randa Maroufi

63
Chez Muriel et Philippe de Penaranda
Ferme de Wahenge
Rue de Wahenge 43
La Bruyère
82
À la Ferme des Vignes
Rue de l’Étang 33
Nodebais

La grande Safae, 15’56’’, 2014. Fiction, documentaire expérimental, scope, digital 5.1 Une production Le Fresnoy. Courtesy de l’artiste

Quelle est notre image ? Ce que nous en maîtrisons ? Ce qui nous échappe ? L’histoire s’inspire d’un personnage qui a réellement existé et disparu. Travesti, il a passé une période de sa vie comme employé de maison dans la famille de l’artiste, qui ignorait son identité sexuelle réelle.

L’histoire vraie est cadrée, recomposée via des procédés fictionnels. Le documentaire, la fiction, l’étude sociologique s’emparent du personnage créant un fil narratif qui, tout en évoquant la question du trouble de l’identité, pose aussi celle de la mise en scène à travers les images et, ainsi, de la véracité des faits. À mesure que progresse l’enquête, que s’égrènent les témoignages, le personnage se dévoile autant qu’il s’évade. Les souvenirs diffèrent, les versions se contredisent.

Les possibilités d’interprétations s’ouvrent. Qu’est-ce qui détermine une personne ? Comment, à partir de notre comportement avec les autres, nous devenons des êtres complexes balancés entre ce que nous sommes, ce que nous souhaitons être, ce que nous devenons ?  Et que sont les espaces, les contextes avec lesquels nous négocions nos réveils, nos transitions, nos transformations ?

Back

Randa Maroufi

63
Bij Muriel en Philippe de Penaranda
Ferme de Wahenge
Rue de Wahenge 43
La Bruyère
82
À la Ferme des Vignes
Rue de l’Étang 33
Nodebais

La grande Safae, 15’56’’, 2014. Fictie, experimentele documentaire, scope, digital 5.1 / Produktie Le Fresnoy. Courtesy van de kunstenaar

Wat is ons imago? Wat we er van in de hand hebben? Wat ons ontsnapt? Het verhaal is geïnspireerd op een persoon die echt heeft bestaan en er niet meer is. Hij is travestiet en werkte gedurende een periode van zijn leven als huisbediende in het gezin van de kunstenaar zonder dat die op de hoogte was van zijn werkelijke seksuele identiteit. Het echte verhaal is gekaderd, opnieuw samengesteld via fictie De documentaire, de fictie, het sociologische onderzoek maken zich meester van het personage, creëren een verhaal dat naast de vraag van de verwarring rond identiteit, ook vragen oproept over de enscenering ervan,  en dus ook over de waarheid van de feiten.

Naarmate het onderzoek vordert en de getuigenissen elkaar opvolgen stelt het personage zich evenzeer open als het zich terugtrekt. Herinneringen verschillen, de versies spreken elkaar tegen. Verschillende interpretatiemogelijkheden dienen zich aan.

Wat is bepalend voor een persoonlijkheid?

Hoe worden wij, uitgaande van ons gedrag ten opzichte van de anderen, die complexe wezens, heen en weer geslingerd tussen wie we zijn, willen zijn en worden? En in welke ruimte, welke context onderhandelen wij ons ontwaken, onze overgangen, onze veranderingen?

Back

Randa Maroufi

63
Bij Muriel en Philippe de Penaranda
Ferme de Wahenge
Rue de Wahenge 43
La Bruyère
82
À la Ferme des Vignes
Rue de l’Étang 33
Nodebais

La grande Safae, 15’56’’, 2014. Fictie, experimentele documentaire, scope, digital 5.1 / Produktie Le Fresnoy. Courtesy van de kunstenaar

Wat is ons imago? Wat we er van in de hand hebben? Wat ons ontsnapt? Het verhaal is geïnspireerd op een persoon die echt heeft bestaan en er niet meer is. Hij is travestiet en werkte gedurende een periode van zijn leven als huisbediende in het gezin van de kunstenaar zonder dat die op de hoogte was van zijn werkelijke seksuele identiteit. Het echte verhaal is gekaderd, opnieuw samengesteld via fictie De documentaire, de fictie, het sociologische onderzoek maken zich meester van het personage, creëren een verhaal dat naast de vraag van de verwarring rond identiteit, ook vragen oproept over de enscenering ervan,  en dus ook over de waarheid van de feiten.

Naarmate het onderzoek vordert en de getuigenissen elkaar opvolgen stelt het personage zich evenzeer open als het zich terugtrekt. Herinneringen verschillen, de versies spreken elkaar tegen. Verschillende interpretatiemogelijkheden dienen zich aan.

Wat is bepalend voor een persoonlijkheid?

Hoe worden wij, uitgaande van ons gedrag ten opzichte van de anderen, die complexe wezens, heen en weer geslingerd tussen wie we zijn, willen zijn en worden? En in welke ruimte, welke context onderhandelen wij ons ontwaken, onze overgangen, onze veranderingen?