Voorstelling
Les vies d’Aloïse Corbaz
(Uitgevoerd in het Frans)
Tekst en bewerking : Muriel Clairembourg
Muzikale leiding: Élisabeth Goethals, Alain en Benoît Meulemans
Koor : Le Chœur de Tourinnes-la-Grosse o.l.v. Élisabeth Goethals
Orkest : L’Orchestre de Chambre de la Nethen o.l.v. Alain et Benoît Meulemans
HET STUK
We nemen u mee in het verhaal van Aloïse Corbaz, geboren in Zwitserland in 1886, een inspirerende en geïnspireerde figuur uit de Art Brut. We brengen haar levens op het podium. Haar echte leven en haar gedroomde leven.
Haar echte leven, gekenmerkt door gelukkige en tragische gebeurtenissen, dat van een wees die ervan droomt om zangeres te worden en alleen op een groot podium te zingen. Haar vroegere leven, dat ze “de oude natuurlijke wereld van weleer” noemt, haar leven vóór haar opsluiting.
Haar gedroomde leven heeft ze zelf uitgetekend, met veelkleurige potloden, met geraniumverf die ze zelf maakte, met potloodstift die ze met een lepel fijnmalde die ze altijd bij zich had, om niets te verspillen. Ze moest dit andere mogelijke leven bedenken, voelen, beleven, de wereld opnieuw betoveren. Ze werkt in het grootste geheim, het gaat alleen haar aan.
Haar ‘cloisonné de théâtre’, een enorme rol van 14 meter gemaakt van aan elkaar genaaide vellen, is te bekijken als een film en te lezen als een graphic novel. Ze tekent het fantastische dat we in ons dragen.
We zullen ook vertellen over de wachters, de waarnemers, de ontdekkers die deze vrouw hebben ontmoet, die op bescheiden wijze geniaal was.Jean Dubuffet schreef na haar dood in een brief aan Jacqueline Porret-Forrel (arts en vriendin van Aloïse) over haar:
“Ze was helemaal niet gek (…) Ze had zichzelf genezen door te stoppen met het bestrijden van het kwaad en het juist te cultiveren, te gebruiken, zich erover te verwonderen en er een spannende reden van te maken om te leven (…) Het prachtige theater dat ze voortdurend opvoerde, was voor haar een onneembaar toevluchtsoord, een podium waar niemand op kon komen, waar niemand haar kon bereiken (…) Maar gek was ze zeker niet. Ze was heel helder, daar ben ik van overtuigd, verscholen in de ingenieuze cocon die ze voor zichzelf had gecreëerd…”.
Muriel Clairembourg
1886 Geboorte van Aloïse Corbaz in Lausanne (Zwitserland)
1904 Na haar middelbare school volgt ze zang- en naailessen
1911 Aloïse wordt naar Duitsland gestuurd, waar ze werkt als gouvernante
van de kapelaan van keizer Willem II
1913 Terugkeer naar Zwitserland.
1918 Opname in het gesticht van Cery bij Lausanne.
Eind 1918 Overplaatsing naar La Rosière, een instelling voor chronisch zieken in Gimel.
1964 Overlijden van Aloïse Corbaz, erkend als een grootheid op het gebied van art brut.
Première :
Zaterdag 15 november om 18.30 uur
Voorstellingen:
vrijdagen
21 en 28 november om 20.30 uur
zaterdagen
15 en 22 nov. Om 18.30 uur
zaterdag 29 nov.
Om 18.30 uur en 20.30 uur
zondagen
16, 23 en 30 november
Om 18.30 uur
PRIJS VAN PLAATSEN:
In de kerk: 20€
Achteraan en tribunes: 14€
Onder de 25: 14 en 12€
Art. 27
Ongenummerde plaatsen, toegang mogelijk in de kerk 45 min. voor de voorstelling
INFORMATIE :
Centre Culturel de Beauvechain
Rue Goemans 20A – 1320 Hamme-Mille
Telefoon: 010 86 64 04
Elke werkdag, van 15u tot 19u,
Zaterdagen van 11u tot 12u, van 20 oktober
tot 29 november.
In het kader van de voorstelling

Een van de workshops van het « S » Grand Atelier

Le Grain, workshop van L’Arche Brussel
Art brut
à la découverte de deux centres de création
“In de huidige stand van zaken zou Art Brut dus kunstwerken samenbrengen die buiten de gebaande paden zijn ontstaan door persoonlijkheden die in hun mentale of sociale anders zijn leven en die proberen hun individuele mythologie te materialiseren. Als we in staat zijn deze producties te herkennen en te waarderen is dat simpelweg een teken dat ze grenzen aan het universele“
Christian Berst
Het “S” Grand Atelier
Het “S” Grand Atelier is een kunstencentrum en artistiek laboratorium dat een reeks creatieve workshops (zowel in beeldende als podiumkunsten) aanbiedt aan “andere” kunstenaars.
Deze kunstenaars zijn niet ziek – alleen mentaal minderbegaafd – ze beoefenen dagelijks een kunstzinnige ontwikkeling, dikwijls reeds jarenlang. Sommigen onder hen genieten internationale faam. De tentoonstelling laat u kennismaken met een aantal werken uit dit Atelier.
Het Atelier Le Grain
Het atelier voor beeldende kunst “Grain” (dagactiviteitencentrum Arche Brussels voor mensen met een verstandelijke beperking) is bovenal een plek van vrijheid en creativiteit. Elke kunstenaar onderzoekt zijn eigen visuele zijn en taal en schept zo een uniek universum. Het doel van het atelier is om deze unieke expressie zorgvuldig en subtiel te ondersteunen door een zorgzame omgeving te bieden waar de handeling van het creëren, een ruimte wordt voor emancipatie, ontmoeting en delen.
Elk jaar wordt er een collectieve voorstelling georganiseerd in het kader van “les Fêtes de la Saint‑Martin”.
Het thema voor 2025 is het verhaal van Aloïse Corbaz, een belangrijke figuur binnen de Art Brut. Aan de zijlijn van de show “Les Amis de Tourinnes” zijn trots en blij om een werk van Aloïse te kunnen tentoonstellen, dankzij de medewerking van het Art et Marge museum (Brussel). Ook worden er werken tentoongesteld van kunstenaars uit twee creatieve werkplaatsen gewijd aan mensen met een verstandelijke beperking.
Deze twee tentoonstellingen laten ons toe de rijkdom en de kwaliteit van Art Brut te ontdekken die omschreven kan worden als “het werk van individuen die de wereld anders bekijken”
(Bruno Decharme).
2 CREATIEVE WORKSHOPS OM het schrijven van het toneelstuk TE VOEDEN

Afgelopen lente werden er twee creatieve workshops aangeboden aan de inwoners van Beauvechain, acteurs, koorleden en andere mensen die betrokken waren bij de voorstellingen van de afgelopen jaren.
Deze workshops brachten mensen van alle achtergronden, geslachten en leeftijden samen, met of zonder theaterervaring. Onder leiding van het artistieke team wisselden de deelnemers momenten van improvisatie en zang af met actie en improvisatie rond verschillende thema’s, kostuums, scenografie, enz. Het verzamelde materiaal werd gebruikt om het script van de voorstelling te verrijken.