21
Bij Nelly Bruneel – Ferme du Rond-Chêne
Rue du Culot 58
Tourinnes-la-Grosse
Laurent d’Ursel
DE UITVAART VAN VENETIË GEVIERD IN TOURINNES
RETROSPECTIEF VAN EEN HILARISCHE CRUISE
LANGS DE HOOGDRAVENDE HEDENDAAGSE KUNST
Eind 2010 was Laurent d’Ursel van plan om België te vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië in 2015. Zijn kansen waren klein: hij behoorde niet tot de gevestigde orde van de hedendaagse kunst. Maar dat maakte niet uit. Hij zou deze handicap opheffen door vier jaar voor de eindstreep de sprong te wagen.
De sociologische acrobatiek die komt kijken bij het bewandelen van de rechte weg naar Venetië (aanvaarding, affiliatie, goedkeuring, coöptatie) door werken te creëren die de kans op selectie moeten vergroten, roept veel vragen op. Staat fysieke pijn gelijk aan sociale beleefdheid? Kan kunst worden opgevat zonder protocol, ritueel of netwerk? Is een ander soort hedendaagse kunst mogelijk, een die uitzonderlijk vrij, onbeschaamd, grappig en ongeremd – kortom militant – is?
Eind 2014 ontdekte de kunstenaar dat hij zich niet kandidaat kon stellen, gezien de strenge voorwaarden van het ministerie van cultuur. De gelukkige kandidaat, Vincent Meessen, voldeed evenmin aan de voorwaarden… Hij liet zich niet ontmoedigen en organiseerde in 2015 een remake van de tentoonstelling die niet in Venetië kon worden gehouden in het Médiatine in Brussel, onder de titel ‘Venetië in Brussel’. Les funérailles de Venise célébrées à Tourinnes is de verjaardagsremake van de remake van wat nooit heeft plaatsgevonden… versterkt met 7 extra-artistieke voorstellingen op 8, 22, 23 en 30 november !
Ook al heeft het plan zijn doel gemist, het heeft wel één verdienste: de uitvinding van de kandidatuurkunst, of ‘kunst om geselecteerd te worden’ zoniet ‘dé kunst om geselecteerd te worden’, net zo goed als ‘kunst voor kunstbeurzen/verzamelaars/wachtkamers’.