89
Bij Patrick en Florence de Halleux – Ferme des Vignes
Rue de l’Étang 33
Nodebais
Sara Bjarland
De materiële sporen die de huidige menselijke generaties achterlaten op de planeet boeien mij. In mijn werk gebruik ik afgedankte materialen en objecten om na te denken over zaken als overconsumptie en vervuiling, de relatie tussen natuur en cultuur, dood, ontbinding en zorg. Voor mijn sculpturen, installaties, foto’s en textielwerk verzamel ik kapotte, vuile of halfvergane voorwerpen die ik vind in mijn stedelijke omgeving, langs de kant van de weg of in recyclingcentra. Dode planten, versleten meubels, kapotte tuinornamenten, beschadigde plastic stoelen, ventilatiebuizen, vuile dweilen, om er maar een paar te noemen, zie ik als overblijfselen van onze consumptiemaatschappij en als dragers van betekenis. Tijdens mijn wekelijkse rondes om materialen te zoeken, ben ik zowel geschokt als angstig door de stapels afval die zich op elke straathoek blijven ophopen, ook al weet ik dat ze slechts het topje van de afvalijsberg in de wereld zijn.
In mijn werk probeer ik nieuwe betekenissen te ontdekken en andere mogelijke levens voor deze gevonden voorwerpen te verkennen, waarbij ik ze vaak zie als toekomstige archeologische vondsten. Ik begeef me in het grijze gebied waar het natuurlijke en het kunstmatige zich vermengen en vervagen, en waar levenloze materie tot leven lijkt te komen, om vervolgens weer te verwaaien.