84
Chez Patrick et Florence de Halleux – Ferme des Vignes
Rue de l’Étang 33
Nodebais
Tina Gillen
Tina Gillen ontwikkelt picturaal werk, gedreven door hernieuwd onderzoek naar de relaties die we hebben met de wereld om ons heen, zowel geconstrueerd als natuurlijk. Haar werken gaan vaak uit van motieven uit fotografische beelden die ze zelf maakt in het dagelijks leven of die ze verzamelt. Ze past deze beelden aan, vereenvoudigt ze, ‘vertaalt’ ze picturaal, associeert ze met andere elementen om tot composities te komen die bewust een zekere ambiguïteit behouden: tussen abstractie en figuratie, constructie en improvisatie, oppervlak van het canvas en vertaling van ruimte. Uit haar schilderijen komt vaak een dichte sfeer naar voren, waarbij vormen uit het dagelijks leven in een sluier van mysterie en bevreemding worden gehuld.
Dit paar grootschalige schilderijen toont een hut die verbonden is met een landschap dat wordt gesuggereerd door het kleurverloop dat we waarnemen via een geometrische structuur. Hier vinden we de spanning die het werk van Tina Gillen blijft voeden, tussen twee kanten van haar picturale woordenschat: een ‘architectonische’, ‘grafische’ kant, gemaakt van rigoureus en minutieus gecomponeerde vormen, en een meer ‘lyrische’ kant, die plaats laat voor beweging en voor wat er gebeurt tijdens het schilderen zelf. Uit het spel van relaties tussen binnen en buiten ontstaan verschillende gezichtspunten en passages tussen deze twee werelden. “De cabine zweeft als een wolk gedragen door de wind, een ballon in de open lucht, of een vogel die zweeft (…); maar ook als een geest, een ziel of een ademtocht die op subtiele wijze de adem van de wereld verheft”, schreef Marielle Macé over de installatie van de kunstenaar in Venetië, die een soortgelijk motief als uitgangspunt had.